Potrivit AFP, reprezentanții Virgin Galactic au spus că toate testele anterioare acelui zbor, realizate la sol, au avut rezultate „pozitive”.
Motorul navetei SpaceShipTwo, alimentat cu un nou tip de combustibil, care era testat pentru prima dată în zbor, a urmat „un riguros program de dezvoltare la sol” și „rezultatele acestor teste au fost pozitive”, a declarat directorul Virgin Galactic, George Whitesides, într-un interviu acordat duminică publicației Financial Times.
Cu toate acestea, un expert în industria aerospațială a pus sub semnul îndoielii, duminică, siguranța acelui motor, spunând că Virgin Galactic „a ignorat” avertismentele sale în legătură cu periculozitatea deosebită a dispozitivului. „I-am avertizat că motorul rachetei era potențial periculos”, a declarat Carolynne Campbell, specialistă în lansările de vehicule spațiale și membru al Asociației Internaționale pentru Promovarea Securității Spațiale (IAASS), cu sediul în Olanda.
Carolynne Campbell mai spune că a expediat, în 2009, copii ale unui articol științific redactat pentru IAASS referitor la periculozitatea sistemului de propulsie al lansatoarelor spațiale „mai multor persoane de la Virgin Galactic, dar articolul a fost ignorat”. Ea a avertizat din nou compania britanică într-o conversație telefonică, dar fără rezultat, a adăugat aceeași cercetătoare.
Pentru directorul de la Virgin Galactic, în această chestiune este vorba în special de alegerea unei tehnologii. „În domeniul spațial, veți putea să găsiți oameni care preferă această tehnologie față de o alta. Unii vor spune că tehnologia lor este mai bună decât altele”, a explicat George Whitesides pentru Financial Times.
Vehiculul spațial SpaceShipTwo s-a prăbușit în timpul unui zbor de testare efectuat în deșertul Mojave, la nord-est de Los Angeles, la scurt timp după ce s-a desprins de lansatorul său, avionul WhiteKnightTwo.
Biroul Național pentru Securitatea Transporturilor din Statele Unite (NTSB) a deschis o anchetă oficială, care ar putea să dureze un an.
Normele de securitate reprezintă un domeniu extrem de important, mai ales că drama de vineri nu reprezintă o premieră pentru Virgin Galactic. În 2007, trei ingineri au murit în urma exploziei unei rachete care urma să fie testată pentru a lansa SpaceShipTwo, în aceeași bază din deșertul Mojave.
Tom Bower, autorul unei biografii a miliardarului Richard Branson, care deține Virgin Galactic, a dezvăluit sâmbătă pentru postul de radio BBC că mai mulți ingineri de la această companie britanică au părăsit firma în ultimii ani, din cauza îngrijorărilor lor legate de normele de securitate, în special după accidentul mortal din 2007.
„Toți inginerii din California cu care am vorbit și care lucrau la acest proiect au spus că era foarte periculos”, a precizat Tom Bower.
Richard Branson a criticat sâmbătă persoanele care lansează speculații despre cauzele accidentului: „Găsesc că este iresponsabil ca acei oameni, care nu știu despre ce vorbesc, să se exprime în această chestiune, înainte ca NTSB să facă publice rezultatele anchetei sale”.
Citată și de cotidianul britanic Sunday Telegraph, Carolynne Campbell a spus că, pentru ea, „această explozie nu reprezintă o surpriză”. „Este exact lucrul la care mă așteptam”, a adăugat ea.
Accidentul de vineri a cauzat moartea pilotului, Michael Alsbury, și rănirea gravă a copilotului acestuia, Pete Siebold, care este totuși „conștient și comunică cu familia și medicii”, potrivit companiei pentru care lucrau cei doi piloți, Scaled Composites.
„Siguranța a fost întotdeauna prioritatea noastră”, a declarat sâmbătă Richard Branson, adăugând că Virgin Galactic „nu își va continua orbește” visul de a dezvolta domeniul turismului spațial.
Potrivit martorilor, nu s-au produs incidente tehnice atunci când naveta SpaceShipTwo s-a separat de lansatorul ei, la altitudinea de 13.700 de metri. Însă, la 12 minute după acea separare, naveta „a suferit o anomalie gravă care a dus la distrugerea ei”.
Rămășițele navetei spațiale sunt răspândite pe o zonă ce are un diametru de opt kilometri, fapt care i-a determinat pe experți să afirme că aparatul de zbor s-a dezintegrat în aer.
Christopher Hart, președintele interimar al NTBS, a dezvăluit sâmbătă că „ancheta completă care investighează cauzele accidentului ar putea să dureze 12 luni”.
Compania Virgin Galactic spera să demareze în 2015 primele zboruri comerciale ale „taxiurilor spațiale” pe care le produce. Compania a primit deja peste 700 de cereri de rezervare – inclusiv din partea unor vedete – de la persoane care vor să călătorească în spațiu, la bordul acestor taxiuri spațiale, pentru care vor plăti 250.000 de dolari.
Miliardarul Richard Branson a spus, la scurt timp după tragedie, că programul spațial al companiei sale va continua. El a repetat cu această ocazie faptul că se va afla la bordul primului zbor comercial cu taxiuri spațiale produse de Virgin Galactic.
De asemenea, chiar dacă această tragedie ar putea să diminueze considerabil entuziasmul unora dintre clienții companiei sale, Richard Branson a promis că îi va despăgubi pe aceia care doresc să renunțe la călătoriile în spațiu și care au plătit deja un avans.
Tragedia de vineri a reprezentat cel de-al doilea accident produs săptămâna trecută în Statele Unite în care a fost implicată o companie care activează în domeniul spațial.
Marți, vehiculul spațial de tip cargo Antares, fără echipaj uman la bord, a explodat la puțin timp după ce a fost lansat, de la o bază din statul american Virginia. Antares transporta echipamente și provizii pentru echipajul aflat la bordul Stației Spațiale Internaționale (ISS).